در سیستم کنترل سرعت فرکانس متغیر، روش اصلی کاهش سرعت با کاهش تدریجی فرکانس داده شده حاصل میشود. هنگامی که اینرسی سیستم درگ زیاد باشد، سرعت سقوط موتور با سرعت سنکرون موتور مطابقت نخواهد داشت، یعنی سرعت واقعی موتور بیشتر از سرعت سنکرون آن است. در این زمان، جهت خط میدان مغناطیسیِ دوار سیم پیچ روتور موتور و سرعت ثابت موتور در حال کار، برعکس است. نیروی الکتروموتور القایی و جهت جریان سیم پیچ روتور نیز مخالف هستند. گشتاور الکترومغناطیسی تولید شده برخلاف جهت چرخش موتور است. موتور دارای گشتاور منفی خواهد بود. در این زمان، موتور در واقع یک ژنراتور است و سیستم در حالت ترمز احیاکننده قرار دارد. انرژی جنبشی سیستم درگ به باس DC اینورتر باز میگردد، به طوری که ولتاژ باس DC به طور مداوم در حال افزایش است. حتی رسیدن به سطح خطرناک (آسیب اینورتر و غیره) امکان پذیر است.
نمای کلی بریک یونیت
بریک یونیت “واحد ترمز مصرف انرژی نوع خاص اینورتر” یا “واحد بازخورد انرژی ویژه اینورتر” نامیده میشود. این عمدتاً برای کنترل بار مکانیکی نسبتاً سنگین استفاده میشود و سرعت ترمز بسیار سریع است. انرژی احیا کننده تولید شده یا توسط موتور توسط مقاومت ترمز مصرف میشود یا انرژی احیا کننده به منبع قدرت بازگردانده می شود.
نقش بریک یونیت
هنگامی که موتور به سرعت متوقف میشود، موتور انرژی را به اینورتر برمیگرداند و باعث افزایش ولتاژ باس DC یا حتی آسیب رساندن به IGBT میشود. بنابراین، بریک یونیت برای محافظت از اینورتر نیاز به مصرف این انرژی دارد.
حالت ترمز اینورتر
- ترمز دینامیک: به روشی اشاره دارد که در آن انرژی احیا کننده موتور توسط مقاومت ترمز ارائه شده در لینک DC جذب میشود.
- گذرگاه DC اشتراکی درایو چند اینورتر: انرژی احیا کننده موتور A به گذرگاه DC مشترک بازگردانده میشود و انرژی احیا کننده توسط موتور B مصرف میشود. درایو چند اینورتر که باس DC را به اشتراک میگذارد را میتوان به دو حالت تقسیم کرد: یک باس مشترک DC متعادل و یک پیوند DC به اشتراک گذاشته شده روش گذرگاه یکسان سازی مشترک DC توسط ماژول اتصال به گذرگاه پیوند DC متصل میشود. ماژول اتصال شامل راکتورها، فیوزها و کنتاکتورها است که بسته به شرایط باید جداگانه طراحی شوند. هر درایو دارای استقلال نسبی است و میتواند در صورت نیاز به باس DC متصل یا از آن جدا شود. روش رایج باس لینک DC این است که فقط قسمت اینورتر را به یک گذرگاه DC مشترک وصل کنید.
- ترمز DC: هنگامی که مبدل فرکانس به استاتور موتور متصل میشود، موتور ناهمزمان در حالت ترمز ترمز انرژی قرار میگیرد. در این حالت فرکانس خروجی اینورتر صفر است، میدان مغناطیسی استاتور موتور دیگر نمیچرخد و روتور چرخان میدان مغناطیسی ساکن را قطع میکند تا گشتاور ترمز تولید کند. انرژی جنبشی ذخیره شده در سیستم دوار به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در مدار روتور موتور مصرف میشود.
نقش مقاومت ترمز
در طول فرآیند افت فرکانس کاری، موتور در حالت ترمز احیا کننده قرار میگیرد و انرژی جنبشی سیستم درگ باید به مدار DC برگردد، به طوری که ولتاژ DC به طور مداوم افزایش مییابد و حتی ممکن است به سطح خطرناک برسد. بنابراین، انرژی تولید شده به مدار DC باید مصرف شود تا UD در محدوده مجاز باقی بماند. برای مصرف این بخش از انرژی از مقاومت ترمز استفاده میشود. هر مبدل فرکانس دارای یک واحد ترمز است با توان داخلی کم و قدرت بالا خارجی .
فرآیند ترمز بریک یونیت و مقاومت ترمز
- هنگامی که موتور توسط نیروی خارجی کاهش مییابد، موتور در حالت تولید برق برای تولید انرژی احیا کننده کار میکند. نیروی الکتروموتور AC سه فاز تولید شده توسط اینورتر توسط یک پل سه فاز کنترل کامل متشکل از شش دیود چرخ آزاد در قسمت اینورتر اصلاح میشود، به طوری که ولتاژ باس DC در اینورتر به طور مداوم افزایش مییابد.
- هنگامی که ولتاژ DC به ولتاژ معینی میرسد (ولتاژ باز شدن بریک یونیت)، سوئیچ برق بریک یونیت روشن میشود و جریان از طریق قدرت ترمز جریان مییابد.
- مقاومت ترمز گرما را آزاد میکند، انرژی احیا کننده را جذب میکند، سرعت موتور کاهش مییابد و ولتاژ باس DC اینورتر کاهش مییابد.
- هنگامی که ولتاژ باس DC به یک ولتاژ خاص (ولتاژ توقف بریک یونیت) کاهش مییابد، برق بریک یونیت خاموش میشود. در این زمان هیچ جریان ترمزی از مقاومت عبور نمیکند و مقاومت ترمز به طور طبیعی گرما را از بین میبرد و دمای خود را کاهش میدهد.
- هنگامی که ولتاژ باس DC دوباره بالا میرود تا بریک یونیت عمل کند، بریک یونیت فرآیند فوق را تکرار میکند تا ولتاژ باس را متعادل کند و سیستم را به طور عادی کار کند.
انواع مدلهای بریک یونیت یاسکاوا
230V
مدل
|
Current Rating (Arms)
|
Current Rating (Apk)1
|
منبع تغذیه(VDC)
|
حداقل مقاومت قابل اتصال (ohms)
|
از دست دادن حرارت(W)
|
ابعاد:
(HxWxD) (mm) |
درجه حفاظتی
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
CDBR-20220D
|
20
|
60
|
243-400 VDC
|
6.7
|
27
|
150x120x157
|
IP20
|
CDBR-20370D
|
24
|
80
|
5
|
38
|
150x120x157
|
IP20
|
|
CDBR-20550D
|
40
|
120
|
3.8
|
64
|
235x160x185.9
|
IP00
|
|
CDBR-21100D
|
80
|
250
|
1.6
|
152
|
294x175x200
|
IP00
|
460V
مدل
|
Current Rating (Arms)
|
Current Rating (Apk)
|
منبع تغذیه (VDC)
|
حداقل مقاومت قابل اتصال (ohms)
|
از دست دادن حرارت(W)
|
ابعاد:
(HxWxD) (mm) |
درجه حفاظتی
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
CDBR-40300D
|
15
|
40
|
460-800 VDC
|
20
|
24
|
150x120x157
|
IP20
|
CDBR-40450D
|
18
|
60
|
13.4
|
36
|
150x120x157
|
IP20
|
|
CDBR-40900D
|
30
|
100
|
8.0
|
51
|
235x160x185.9
|
IP00
|
|
CDBR-42200D
|
80
|
250
|
3.2
|
152
|
294x175x200
|
IP00
|
575V
مدل
|
Current Rating (Arms)
|
Current Rating (Apk)
|
منبع تغذیه (VDC)
|
حداقل مقاومت قابل اتصال (ohms)
|
از دست دادن حرارت(W)
|
ابعاد:
(HxWxD) (mm) |
درجه حفاظتی
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
CDBR-50370D
|
15
|
40
|
607-1000 VDC
|
23.8
|
24
|
150x120x157
|
IP20
|
CDBR-51100D
|
30
|
100
|
9.5
|
39
|
294x175x200
|
IP00
|
|
CDBR-53000D
|
80
|
250
|
3.8
|
140
|
294x175x200
|
IP00
|